Una petita obra d’art del Montseny.

Com cada any, abans de les vacances de Nadal la nostra escola va celebrar el gran concert de Nadal. L’Àres, professora de música de P4, P5 i de Primària, la Judit, professora de música de P3, i la Lys, professora de la ESO i Batxillerat van ser les encarregades de la part musical i organització de l’alumnat. L’equip SEO de la revista les hem entrevistat per tal de conèixer la seva experiència.

-1.En què et bases per escollir les cançons de Nadal?

Ares: Em baso en els gustos musicals de l’alumnat i també en el nivell que hi ha a la classe.

Judit: Intento que sigui una cançó senzilla i relacionada amb el Nadal.

Lys: Abans de l’1 de setembre ja es té pensada quina cançó farà cada curs de Secundària, depèn del tema que s’escull cada any.

-2.Com organitzeu les classes per què els nens i nenes s’ho puguin aprendre?

Ares: Demano ajuda a les tutores/tutors i treballem la cançó per trossos.

Judit: La preparen un mes abans del concert i la repetim moltes vegades. Jo canto amb ells i intento afegir gestos per a que la recordin.

Lys: Durant les classes de música, i de vegades d’altres hores de classe, la preparem entre tots, i alguns/es també assagen el ball.

-3.Com feu per pensar la lletra de la coral per canviar-la del tot i posar-la en català?

Ares: Aquest ha estat el meu primer any a l’escola i per tant no conec en profunditat el procediment.

Judit: Ha de ser una cançó que transmeti un sentiment maco, que aporti felicitat i bon gust musical.

Lys: es parla amb direcció i acordem la cançó juntament amb la coral. Sempre s’escull una baso d’una cançó coneguda i li canviem la lletra per a que transmeti un missatge positiu per l’escola.


-4.Quin missatge voleu transmetre cada nadal?

Ares: Volem que les famílies vegin el treball que fem a classe, que coneguin el seu nivell musical i el grup en general.

Judit: Que el Nadal és una època molt maca de l’any, i que l’alumnat treballa amb il·lusió per poder transmetre aquesta alegria.

Lys: La importancia del treball en equip, i també mostrar una petita obra d’art.


-5.Al llarg dels anys, s’ha repetit alguna cançó? Per què?

Ares: no puc respondre.

Judit: Sí, aquest s’ha repetit una cançó que es va fer fa molt de temps. Però el més important per nosaltres és allò que es transmet, que els nens i nenes gaudeixin i que les famílies ho vegin.

Lys: S’han reptit poques cançons al llarg dels anys, i de la coral cap.

-6.Qui decideix les coreografíes que es fan (si es que les feu)?

Ares: A Primària les preparo jo mateixa.

Judit: A P3 jo preparo el ball i els moviments durant la cançó.

Lys: A Secundaria i Batxillerat, a cada curs es munta una comissió de ball, en el que unes 3 o 4 persones preparen la coreografia, que després ballen diverses persones. Jo els oriento i ajudo a decidir.

-7.Com prepareu el vestuari?

Ares: A Primària jo m’encarrego de decidir el vestuari. Ha de ser senzill i que no molesti per cantar i ballar.

Judit: A P3 ho decidim entre les tutores i jo mateixa. Els nens i nenes participen en l’elaboració, ja que sempre fem manualitats.

Lys: Ho acostumen a decidir amb el/la tutor/a de cada classe/curs.

-8. És difícil preparar tantes cançons?

Ares: Sí, porta molta feina, però m’encanta veure’ls en acció, i ells/elles també gaudeixen molt.

Judit: Depèn de la cançó. Per l’alumnat de P3 és difícil aprendre, per exemple, la cançó de la coral. La que preparem pel concert intentem que sigui senzilla.

Lys: Tot porta molta feina, però les comissions d’alumnat treballen de manera autònoma i sempre hi ha bons resultats.

-9. Quan decidiu que podeu utilitzar algún instrument tocat per l’alumnat ( flauta, contral…)?

Ares: Quan són més grans, a partir de 4t de Primària.

Judit: A P3 no toquen instruments al concert de Nadal.

Lys: A Secundària toquen instruments des del primer dia. Pel concert, 1r ESO acostuma a fer cançó amb la flauta.

-10. Et preocupa si a algú li surt malament la cançó (músics, alumnes, veus agudes…)?

Ares: Em preocupo si no hi posen ganes, però generalment acostumen a estar motivats i s’ho passen molt bé.

Judit: Sí, perquè sempre vols que tot surti bé, i tens el neguit de si algú es posa nerviós/a al darrer moment.

Lys: Sí, molt. L’alumnat acostuma a mostrar-se molt segur, per això. Però el pavelló és gran i sempre tens el neguit de si el so serà bo. Però vaig crear la cançó de Nadal al CE Montseny perquè pensava, i penso, que és un acte important per tota l’escola i val la pena.

Moltíssimes gràcies per la vostra col·laboració, Ares, Judit i Lys! Ha estat un plaer entrevistar-vos i conèixer tota aquesta informació!

Foto amb la Judit
Foto amb l’Àres
Foto amb la Lys