El dia 6 de març tots els alumnes de l´ESO de l’escola vam anar al teatre Poliorama a veure La Tendresa, obra que es va estrenar al mes de gener, dirigida per Alfredo Sanzol amb la coproducció de T de Teatre i Dagoll Dagom.

El professorat de llengua, a finals del curs passat i un cop estudiada la cartellera pel següent, va proposar treballar-la. Es va partir d’un Power Point en el qual es presentava: el director, la companyia i els actors. Es va situar aquesta dins el context històrics i es va fer una sinopsi. Vàrem analitzar entrevistes amb actors, director… posades en escena, assajos…

La tendresa narra la història d’una reina una mica maga i les seves dues filles, que viatgen en l’Armada Invencible, obligades per Felip II a casar-se en matrimonis de conveniència amb nobles anglesos després d’haver envaït Anglaterra. La reina Maragda odia els homes perquè sempre li han condicionat la vida i li han robat llibertat, així que no està disposada a permetre que les seves filles tinguin el mateix destí que ella. Quan l’Armada passa a prop d’una illa que la reina considera deserta, provoca una gran tempesta que enfonsa el vaixell on viatgen. El seu pla és quedar-se a viure en aquesta illa amb les seves filles per no haver de tornar a veure mai més cap home. El problema és que escullen una illa on des de fa vint anys hi viu un llenyataire amb els seus dos fills, que s’hi van amagar per no tornar a veure una dona en la seva vida. Quan la reina i les dues princeses descobreixen que no estan soles, es vesteixen d’homes per protegir-se. I aquí comencen les aventures, els embolics, els enamoraments i les confusions.

ENTREVISTES AL PROFESSORAT DE CATALÀ:

-Per què vau escollir aquesta obra de teatre?

Vam escollir aquesta obra un cop estudiades les propostes que se’ns oferien a les escoles. Cada any, al mes de maig, assistim a la presentació de la nova temporada que s’ofereixen pel curs següent. La Tendresa la vam considerar adient per  l’alumnat d’ESO tenint en compte la companyia, els actors… i el lligam que es presentava amb Shakespeare.  

-Penseu repetir l’activitat d’anar a veure una obra de teatre l’any que ve?

Cada any el departament de llengües fa la proposta de fer una sortida al teatre i treballar una obra. Pel proper curs, a final d’aquest mes, assistirem de nou a la presentació de la propera temporada i es decidirà si dins la cartellera en podem considera alguna.

Imatge dels periodistes amb l’alumat entrevistat de 1r ESO

ENTREVISTES A L’ALUMNAT:

  1. Què us va semblar l’obra?

1r ESO:Va ser una obra divertida perquè els actors que la protagonitzaven eren molt bons, tenien molt carisma i es posaven molt bé en el seu paper.

2n ESO:Divertida i diferent a les altres que havíem vist, ens va agradar ja que no la vam trobar infantil com altres que havíem anat a veure. Hi havien moltes escenes divertides.

3r ESO:L’hem trobat divertida i diferent a altres obres que hem vist amb escenes molt dinàmiques; és una obra molt atrevida.

4t ESO:Ens va semblar una obra molt original i divertida. Al principi se’ns va fer una mica lenta però mica en mica cada cop més àgil, divertida i impactant, no t’ho esperes.

Imatge amb l’alumna entrevistada de 2n ESO

2. Creieu que és una obra adequada per a tota l’ESO?

1r ESO:Sí, ens va fer passar una  bona estona i ens va ajudar la preparació prèvia per seguir-la sense problemes.

2n ESO:Creiem que sí perquè hi havia aspectes d’interès per a públic adolescent i adult. Seria una obra difícil de seguir per un públic de Primària.

3r ESO:És una obra adequada si es treballa prèviament. Nois i noies de 1r si són molt infantils en determinades escenes poden respondre fent tonteries.

4t ESO:Sí, pensem que s’adapta bé per a la franja d’edat de tota l’ESO. Els més petits avui en dia són generacions que van més avançades en determinats temes i podien perfectament seguir i entendre molts dels tocs irònics que apareixien en els diàlegs entre els personatges. Segur que la preparació prèvia de les professores els va ajudar.

3. Vau fer alguna activitat a classe sobre l’obra?

1r ESO/ 2n ESO/ 3r ESO:Ens van explicar una mica l’argument d’aquesta i ens van passar un power point per a treballar fragments, personatges, la història de l’obra…


Imatge dels periodistes amb l’alumat entrevistat de 3r ESO

4. Recomanarieu aquesta activitat per a l’any que ve?

1r ESO:Sí, sempre és interessant anar al teatre i veure una obra de la que es parlava per tot arreu. Ens vam divertir i ens va agradar veure la protagonista de la sèrie de TV Merlí.

2n ESO:És interessant realitzar activitats fora de l’escola. És una bona oportunitat anar al teatre i ja és el segon any que anem, però la valoració va en funció de l’obra que treballem.

3r ESO:Sí, ens agrada anar al teatre i més si surten actors que ja coneixem per altres papers i interpretacions que han realitzat.

4t ESO:Sí, en general perquè avui dia les generacions van oblidant el que és el teatre i pensem que forma part de la nostra cultura i s’ha d’ incentivar l’assistència de tots els públics.

Moltes gràcies a tots i totes per la vostra atenció i esperem que us hagi agradat la notícia sobre l’obra de teatre que hem treballat i viscut en directe, La Tendresa.2