L’Smart City és un projecte col·laboratiu en el qual la nostra escola ha participat i ha creat una maqueta intel·ligent. La persona responsable del projecte a l’escola ha sigut la Laura Díaz, i per aquest motiu hem volgut fer-li una entrevista per conèixer com ha funcionat el projecte que han preparat. També em volgut parlar amb algunes persones que han participat en aquest projecte de cursos com cinquè de Primària, 3r i 4r d’ESO.

ENTREVISTA A LA LAURA DÍAZ:

  • De què tracta el projecte de l’Smart City?

L’Smart City és un projecte col·laboratiu entre escoles de diferents parts de Catalunya. Aquest any és la segona vegada que es produeix aquest esdeveniment. Les escoles van triar un projecte que no fos ni una competició ni una mostra individual, sinó que al final creessin col·lectivament un producte que després es pogués unificar.

Barcelona és una de les ciutats intel·ligents de referència en alguns àmbits a nivell mundial. Es va pensar que, per què no es construïa una smart col·laborativa? Tenint en compte que al contingut de tecnologia hi ha part d’habitatge i de construcció, i també part de programació i de robòtica, era perfecte perquè els hi queda dins del currículum i era una mica la voluntat de fer-ho col·laboratiu i també per a què l’alumnat es motivés més.

  • Què heu preparat?

L’alumnat de 3r i 4r d’ESO ha preparat una àrea que potencia la cultura d’aquella ciutat, l’smart city. Han construït un parc infantil, amb una parcel·la per treballar el colors, uns escacs gegants que van dissenyar en 3D i van imprimir per utilitzar-los en el seu projecte. També van crear una part de laberint i finalment una biblioteca a l’aire lliure perquè tothom pogués agafar un llibre i llegir tranquil·lament. També hi ha un espai infantil de gronxadors fet per robots.

  • Com ho has organitzat?

Jo sóc la profesora de tecnología de 3r d’ESO, he sigut l’organitzadora d’aquest projecte amb l’ajuda de l’alumnat de 3r. En aquesta maqueta han treballat uns 60 alumnes, organitzats en uns quants grups de treball que treballaven diverses parts: les diferents mini parcel·les, les funcions de cadascuna, quines competències necessiten. Cada alumne va triar amb quina volia treballar. Aquest any ha quedat ben organitzat segons les preferències i capacitats de cadascú, i ha estat tot un èxit!

  • Ha sigut difícil preparar-ho?

En la meva opinió, implica moltes hores de treball del professorat i de l’alumnat, és difícil preparar-ho perquè era 1 metre per 0,70cm on treballen 120 mans, més la del professorat.

  • Creus que els alumnes han fet bé la seva feina?

L’alumnat ha sigut molt independent, sempre que faig un projecte m’imagino, abans d’acabar-ho, com quedarà, i el resultat, aquest any, ha complert la seva expectativa.

  • T’ha agradat?

M’ha agradat molt treballar en aquest projecte, ha estat molt satisfactori!

ENTREVISTA A L’ALUMNAT DE 3r ESO: Maria DÍaz de Burgos i Natalia Polo.

  • Quan vau anar a les exposicions de tecnologia, què vau aprendre?

Vam aprendre a resoldre problemes especialment en grup, ja que havíes de treballar amb altres persones per tal d’aconseguir l’objectiu, que era muntar la maqueta sencera.

  • Us han agradat els projectes de les altres escoles?

Des del nostre punt de vista, els projectes estaven molt ben treballats i ens van agradar molt.

  • Quant de temps heu trigat en preparar el projecte de l’smart city?

Per a preparar aquest projecte de l’smart city hem trigat unes 3 setmanes, i després hem preparat l’exposició.

  • Us ha agradat preparar-ho?

En general, ens ha agradat molt preparar-ho tot, planejar com serà i veure el resultat final. Ha sigut una experiència espectacular.

  • Us agradaria tornar-hi a participar?

Sí, hem gaudit i après molt durant tot el procés.

ENTREVISTA A 5è PRIMÀRIA:

  • Què us va semblar l’experiència d’anar a les exposicions de l’Smart City?

Ens va agradar i va ser una experiència diferent de tot el que fem el dia a dia. Vam conèixer gent nova d’altres escoles i ho vam passar molt bé.

  • Us van agradar els projectes de les altres escoles?

Sí, tots feien coses molt originals i canviaven idees i ens va semblar molt guay. Tots els projectes eren molt diferents i no sabríem escollir només un.

  • Vosaltres què vau preparar?

Vam fer un videojoc en 4 hores en pantalles que tenien de tema el canvi climàtic. Vam treballar amb scrach, amb grups barrejats d’escoles diferents. Ho havíem treballat a l’escola al llarg del curs i ens va sortir prou bé.

  • Us va agradar preparar-ho?

Si, era difícil fer-ho, però va ser molt divertit perquè l’altra gent tenia idees interessants i podíem ajuntar-les totes i fer coses interessants. Ens va faltar una mica de temps per preparar-ho, no ho vam acabar.

  • Ho tornaríeu a fer?

Sí, si poguéssim tornaríem a participar perquè va ser una experiència molt divertida i apassionant.

Moltíssimes gràcies a totes les persones entrevistades, i especialment a la Laura Díaz, que ha fet una gran feina organitzant i liderant el projecte.